Aan het werk… als douane speurhondengeleider!

27 oktober 2021, 27 oktober 2021

In het kader van de Maand van de Geschiedenis, het grootste geschiedenisevenement van Nederland, komt Leon Warnies naar het museum. Met veertig  jaar werkervaring als douanier en speurhondengeleider bij luchthaven Schiphol, staat Leon bekend als pionier in het werkveld. Hij kan er boeiende verhalen over vertellen en dit past helemaal binnen het thema van de Maand van de Geschiedenis: Aan het werk!

Wanneer is Douane Nederland met honden gaan werken en waarom is die keuze gemaakt? Leon Warnies, een douanier in hart en nieren, begon zelf eind jaren zeventig van de vorige eeuw als geleider van één van de eerste drie douanehonden. Leon mocht het hele project opzetten. Na een opleiding door de Rijkspolitie van ongeveer acht maanden, kwam Leon terecht bij de sectie Toezichthoudende Dienst en begon zijn pionierswerk op Schiphol. In de jaren die volgden kwam er veel op hem af. Samen met zijn hond speurde hij naar hasj en marihuana en later naar de eerste coke.

In zijn ruim veertig jaar durende carrière zag Leon de vondsten van de speurhonden continu veranderen. Dat betekende ook dat hij moest blijven zoeken naar de beste aanpak voor team, honden en douanier. ‘De vrijheid van toen we begonnen, werkend als cowboys op het vliegveld, die maakte plaats voor risicoanalyses en een andere manier van werken’.

Maar… ‘Mijn vak is zo mooi geweest, dat moet je doorgeven’. Daarom vertelt Leon er over. Al vertellend neemt hij je mee in zijn avonturen.

Een coronatoegangsbewijs is noodzakelijk voor deze bijeenkomst, vergeet het bewijs en uw legitimatie niet mee te nemen.

Kosten: Gratis lezing

Waar: De Kuyper Salon

Tijd: 13:00-14:00 uur

Reserveren: Reserveren is niet noodzakelijk, wel gewenst: educatie@bdmuseum.org