Maand van de geschiedenis

01-31 oktober 2023

Dit jaar is het thema van de maand van de geschiedenis: ‘Eureka‘. Tijdens deze maand schenken we aandacht aan de online tentoonstelling ‘Bezegeld, 400 jaar fiscaal zegels’. De uitvinder van het fiscaal zegel, Johannes Lemaire, heeft tenslotte een echt eureka-moment beleefd in 1623. Dit moment had grote mondiale gevolgen, want nadat het zegel was uitgerold in de republiek volgde de hele wereld. Vandaag de dag staan we er niet bij stil dat dit oude middel nog altijd verweven is onze samenleving.

Duik online in de geschiedenis van het fiscaal zegel, Aanschouw de prachtige detaillering van fragiele, oude zegels en ontdek het verhaal achter deze kleine maar grootste uitvinding. Elke week besteden we aandacht aan een ander onderdeel van de online tentoonstelling. Zo wordt er de eerste week van de maand van de geschiedenis aandacht geschonken aan de kunstenaars van de fiscale zegels. De derde week van deze maand staat in het teken van het belastingzegel in de voormalige Nederlandse koloniën en in de laatste week kijken we naar belastingzegels in de wereld.

Beluister de podcast over de tentoonstelling ‘Bezegeld, 400 jaar fiscaal zegel’  van de gastconservator Fons Overwater. De podcast gaat over een fiscaal fenomeen dat begon met een brief aan de Staten-Generaal op 24 april 1623 en uitgegroeide tot een wereldwijd fenomeen dat tot op de dag van vandaag bestaat.

Op 28 oktober neemt gastconservator Fons Overwater u in een boeiende lezing mee in de geschiedenis van het fiscaal zegel. Wilt u hierbij zijn? Reserveer dan via reserveringen@bdmuseum.org.

Tijdstip: 14.00 – 15.00

Kosten: Gratis toegang tot lezing (Entree museum €7,50).