Kunst van vroeger en nu

De collectie in het museum kent kunst van alle tijden, waaronder schilderijen van Isaac Israëls, Jan van Goyen en Jurriaan Pool II. De schilderijen tonen voorstellingen die aan belastingen gerelateerd zijn. Hoe actueel belastingen zijn, is ook terug te zien in het werk van moderne kunstenaars als Aad de Haas, Toon van Muysenberg, beeldend kunstenaar Caspar Berger, zilver- en goudsmid Huub Rogier en kinetisch kunstenaar Ruben Margolin. Deze op belasting geïnspireerde kunstwerken zijn in het museum te bewonderen.

De Goudweger van Rembrandt

Object: Ets, prent

Op deze prent van Rembrandt staat de Ontvanger-Generaal Jan Uyttenbogaert afgebeeld. In 1632 bracht Uytenbogaert het tot ontvanger van de belastingen voor Holland: op de prent is te zien hoe hij geldzakjes met belastinggeld aan het wegen is en ze in vaten laat verpakken. Uytenbogaert studeerde in Leiden en heeft daar waarschijnlijk Rembrandt ontmoet. In de 18e eeuw kreeg de prent de bijnaam: “De goudweger”

De Ashantidansers van Israëls

Object: schilderij

De Ashati dansers toerden rond 1900 door Nederland. De Groote Ashantees karavanen hebben Amsterdam, Den-Haag en Rotterdam aangedaan. En waarschijnlijk zijn het de dansers uit deze karavanen die we op het schilderij van Israels zien. De Ashanti is een van de vroegste staten, die een vernuftig belastingstelsel hebben ingevoerd.

‘Balance’ van Reuben Margolin

Object: kinetisch kunstwerk

Ter gelegenheid van de heropening van het museum in 2012 heeft de Amerikaanse kunstenaar Reuben Margolin het kinetisch kunstwerk “Balance” gemaakt. Het speciaal voor de hoge smalle ruimte gemaakte kunstwerk hangt in de entreehal, een glazen tussenruimte tussen de panden aan de Parklaan.