Historie van het museum

Het Belasting & Douane Museum werd in 1937 opgericht door de directeur der Directe Belastingen en inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen, Prof. Dr. J. Van der Poel. Als oprichter en hoofd van de Rijksbelastingacademie wilde hij zijn leerlingen aan de hand van objecten en verhalen onderwijzen in de belastinggeschiedenis. Naar zijn idee konden belastinginspecteurs hun werk niet goed doen zonder kennis van het verleden. Hij bouwde een collectie op in het belastingkantoor aan de Boompjes in Rotterdam. Hier was ook ‘zijn’ Rijksbelastingacademie gevestigd. In de meidagen van 1940 werd het belastingkantoor en de museumcollectie door vlammen verwoest.

Tijdens en na de oorlog bouwde Van der Poel een nieuwe collectie op die nog steeds de basis is van het huidige museum. In 1948 werd het museum gevestigd op Parklaan 14. Uitbreidingen en een volledige verbouwing en vernieuwing leidden tot een up-to-date interactief museum met een bijzondere en zeldzame collectie.

In een videoboodschap uit 1939 promoot de oprichter Prof. Dr.van der Poel het museum aan het publiek en geeft antwoord op de vraag ‘Waarom betalen we belasting?’: Omdat een geordende maatschappij zonder belastingen niet denkbaar is en de staat zonder belastingen zijn taak niet kan vervullen.

In 2012 heropende het museum de deuren met een thematische en interactieve opstelling, die je de waarde van Nederland, de belastinggeschiedenis en de wereld van de douane op moderne wijze laat beleven.

4.1.1. Historie van het museum foto 4