Officiële onthulling Canon-schild, Canondagen 2023

Met de ondertekening en onthulling van het Canon-schild is de toetreding van ons museum tot het netwerk van de Canon van Nederland officieel gemaakt. In dit netwerk werken musea en erfgoedinstellingen samen om de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen en doen dit aan de hand van sleutelstukken in de collecties die samen het verhaal van Nederland vertellen. Het Belasting & Douane Museum is in september 2022 met drie sleutelstukken toegetreden tot het Canonnetwerk: houten beeld van een Indonesische belastingambtenaar (venster Max Havelaar), het allereerste Prinsjesdagkoffertje (venster Grondwet 1848) en de Douane nachtmantel (venster Europa).

Canondagen

Bij verschillende canonmusea in het hele land stonden tijdens de Canondagen op 13 en 14 mei activiteiten op het programma, waarbij de vensters en de sleutelstukken uit de Canon van Nederland centraal staan. Bij ons waren dat rondleidingen op beide dagen langs de drie sleutelstukken, die elk op unieke wijze een onderdeel van het verhaal van Nederland illustreren.

Verhalen achter onze sleutelstukken

Het houten beeld van de Indonesische belasting ambtenaar vertelt over de koloniale periode en het cultuurstelsel in Nederlands-Indië(1830-1870), dat veel belastinggeld opleverde voor de Nederlandse kolonisator. Hiermee vertellen we in het museum het verhaal over een onderdeel van ons ‘belast koloniaal verleden’.

Het allereerste Prinsjesdagkoffertje vertelt  over het opstellen van de  jaarlijkse rijksbegroting (vastgelegd in de Grondwet 1848) en het ontstaan van de koffertjestraditie een kleine eeuw later (1946) bij het presenteren van de rijksbegroting op Prinsjesdag.

De Nachtmantel vertelt het verhaal van de botersmokkel en de gewapende ‘boteroorlog’ tussen smokkelaars van het ‘vette goud’ en douaniers,  Deze speelt zich af op de grens tussen België en Nederland, eind jaren vijftig van de vorige eeuw.  Aan het verdienmodel voor de smokkelaars komt in 1963 een einde als de Europese Economische Gemeenschap een gezamenlijk landbouwbeleid opstelt, waarbij het prijsverschil van een kilo boter per land verdwijnt.

Meer info over de sleutelstukken

In de aftermovie van de Canondagen 2023 is de officiële onthulling van het Canon-schild in het museum te zien, naast andere activiteiten die tijdens de canondagen bij verschillende musea te doen waren.