Betrapt!

Museumles Douane (10+)

Hoe werden smokkelaars in het verleden ontdekt? En hoe speurt de Douane tegenwoordig naar smokkelwaar en verboden goederen? Met een archief vol informatie, materiaal en tools gaat de klas op onderzoek door het museum. Lukt het uw klas een smokkelaar te betrappen?

Lesduur – 120 min
Wanneer – Beschikbaar maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 11.00
Kosten – € 9 per leerling | oriëntatie op jezelf en de wereld
Het lesmateriaal (dossiers) worden aan het einde van de les aan de docent overhandigd.

Opzet van het lesprogramma:

Tijdens het lesprogramma Betrapt leren de leerlingen aan de hand van zes casussen alles over het werk en de taken van de Douane in Nederland. Leerlingen werken in groepsverband aan het oplossen van de casussen, met de hulp van een museumdocent.

De klas wordt opgedeeld in 6 groepjes, waarvan er drie een smokkelzaak uit het verleden onderzoeken en de andere drie proberen een misdaad uit het heden op te lossen. Voor de smokkelzaken gaan de leerlingen aan de slag in het grensgebied met België , vlak na de Tweede Wereldoorlog. En luchthaven Schiphol is het decor voor de casussen van het heden.

Alle stappen die de groep zet, leidt tot het compleet maken van een dossier en het vormen van een conclusie. Als alle smokkelaars zijn betrapt, gaan de groepjes klassikaal hun resultaat delen. De leerlingen ervaren zelf de verhalen achter de vondsten en mogen ‘hands on’ werken. Een aantal objecten zitten dan ook niet achter glas en aanraken mag.

 

Foto’s uit de praktijk: KCR, Cultuurtraject; fotograaf: Dimitri Hakke

   

Kerndoelen en vaardigheden

De les richt zich op de kerndoelen van Oriëntatie op jezelf en de wereld: Mens en samenleving; Ruimte en Tijd. Daarnaast heeft Betrapt! raakvlakken met vaardigheden, zoals het werken met bronnen, begrijpend lezen en het beargumenteren van je mening.

Leerlingen maken kennis met het archiveren van objecten en filmmateriaal. Elke casus begeleidt de groep door een archief zodat de leerlingen het juiste object vinden met de juiste code bij de opdracht. De objecten in het archief mogen aangeraakt en gebruikt worden voor opdrachten. De objecten uit de collectie op zaal vormen informatiebronnen voor een aantal vragen.