Europa (z)onder controle

Interactief lesprogramma over Europa na 1945. Geschikt voor studenten mbo en leerlingen bovenbouw vmbo, havo en vwo

De Europese Unie (EU) heeft met internationale samenwerking en afspraken veel veranderd in Europa. Wat betekent Europa voor ons? Het is een context waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben, en de vruchten van plukken. Toch zijn de meningen over de EU soms verdeeld, binnen en buiten onze landsgrenzen. Wat vinden we er zelf van? Hoe zou Europa er uit zien als er geen Europese Unie (EU) was?

   

Europa (z)onder controle is een nieuw interactief spelprogramma voor het voortgezet onderwijs. De combinatie van tentoonstelling, game en opdrachten geven leerlingen/studenten de ruimte om zelf, en met anderen, de rol en betekenis van Europa te ontdekken. Geen van de leerlingen of studenten heeft bijvoorbeeld meegemaakt dat zij hun paspoort bij de hand moesten hebben om de grens naar België of Duitsland te passeren of de lange rijen vrachtauto’s voor de grens zien staan om aangifte te doen.

Met Augmented Reality nemen ze een kijkje in hoe Europa en ons land er uit zouden zien als er geen EU zou zijn. Met deze digitale blik op de werkelijkheid kunnen ze verdragen, vrije markt en de euro tijdelijk laten verdwijnen. Of internationale afspraken niet meer nakomen. Wat zijn de effecten zijn voor handel, transport, veiligheid en vrijheid? Rond de Europa-tafel zijn de leerlingen in control. De Europese sterren blijken breekbaar en Europa is zo te ontregelen. Waar zien zij de kansen, en waar leggen zij de grens?

   

Bij Europa (z)onder controle kunnen de leerlingen/studenten zich ‘spelenderwijs’ een mening vormen, over de actualiteit en de toekomst. In een tijdlijn plaatsen we Europa ook in een historisch perspectief, met daarin de belangrijkste stappen in de ontstaansgeschiedenis van de EU vanaf 1945.

Lesduur – 60 min
Wanneer – 09.00 – 16.00 uur van dinsdag t/m vrijdag
Kosten – € 4,50 per leerling | geschiedenis – economie – burgerschap – aardrijkskunde
Reserveren – vanaf mei 2019