Welkom bij de
online tentoonstelling!

400 jaar bezegeld

Het is het jaar 1623, 400 jaar geleden. Na een twaalfjarig bestand dat eindigde in 1621 is de oorlog hervat. De Spanjaarden hebben Bergen op Zoom belegerd, Steenbergen is ingenomen en de vijandige troepen staan aan de grenzen. De jonge Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden heeft het moeilijk. Op de verdediging van het land is tijdens het bestand veel bezuinigd. Alle belastingen zijn al verhoogd en nog komt er onvoldoende binnen om de uitgaven voor de verdediging op peil te brengen. Er wordt dan ook naarstig gezocht naar nieuwe belastingen.

Klik op de cirkel
om meer te lezen

Luister hier naar de RB Podcast van het Register Belastingadviseurs, in gesprek met gastconservator Fons Overwater.

Colofon

Samenstelling Fons Overwater voor het Belasting & Douane Museum
Film en montage Dai-we Li voor Point Pictures
Vertalingen Renuka Wikramasinha voor Afterwords